Tesla nu stă degeaba: ce se întâmplă cu noul său serviciu de conducere autonomă

de: Andrei Tilimpea
28 11. 2022

Tesla își pune la dispoziție condusul automatizat pentru toți proprietarii din America de Nord, în ciuda faptului că o limitase anterior.

Tesla pune la dispoziție controversatul său sistem de asistență pentru șofer clienților considerați anterior că nu erau suficient de siguri la volan pentru a-l testa.

CEO-ul Elon Musk a scris pe Twitter că sistemul pe care Tesla îl numește Full Self-Driving Beta este acum disponibil pentru oricine din America de Nord care a cumpărat opțiunea și o solicită de pe ecranul mașinii.

Până acum, unii clienți plătitori au fost blocați să acceseze funcția cunoscută sub numele de FSD, deoarece nu au obținut un scor suficient de mare la valorile pe care le folosește Tesla pentru a stabili tarifele de asigurare.

Tesla Full Self-Driving Beta este acum disponibilă pentru oricine din America de Nord care o solicită de pe ecranul mașinii, presupunând că ați cumpărat această opțiune.

Musk  a anunțat pentru prima dată planul de a-l vinde în octombrie 2016, la câteva luni după ce la o conferință a spus că este de părere că mașinile autonome sunt „practic o problemă rezolvată”.

În 2019, el a spus că în aproximativ un an, tehnologia Tesla va avansa până la punctul în care niciun om nu va trebui să fie la volan.

Probleme cu autoritățile

Aceste previziuni nu s-au realizat. FSD încă necesită un șofer pe deplin atent care să-și țină mâinile pe volan și să fie gata să preia conducerea în orice moment. Aceaste nerealizări au  expus Tesla  riscului legal și de reglementare:

  • Departamentul de Justiție al SUA și Comisia pentru Valori Mobiliare și Bursă au investigat afirmațiile Tesla privind auto-conducerea, a declarat luna trecută o persoană familiarizată cu chestiunea.
  • Un client din California solicită statutul de acțiune colectivă pentru procesul său intentat în septembrie, susținând că Tesla și-a comercializat în mod înșelător sistemele de asistență pentru șofer.
  • Departamentul de Autovehicule din California a acuzat compania în august că induce în eroare consumatorii cu privire la sistemele sale FSD și Autopilot.

Nu este clar dacă punerea la dispoziție a FSD pentru mai mulți clienți va avea vreo influență asupra Tesla generarea sau recunoașterea mai multor venituri imediat după ce Musk a recunoscut că cererea pentru vehiculele sale a fost „puțin mai greu” de obținut.

Compania a spus că a recunoscut doar o parte din sumele plătite de clienți pentru FSD, restul fiind destinat unui sold de venituri amânate.

„Achizițiile FSD nu au fost pe deplin recunoscute în P&L-ul Tesla, deoarece consumatorii au cumpărat o promisiune mai degrabă decât un produs complet funcțional”, a declarat Patrick Hummel, un analist UBS, într-o notă din 14 noiembrie.

La sfârșitul lunii septembrie, soldul veniturilor amânate al Tesla era de 2,8 miliarde de dolari. În timp ce compania a spus atunci că se aștepta să recunoască 1,09 miliarde de dolari din venituri amânate în următoarele 12 luni, Tesla a supraestimat de ani de zile această cifră.

Musk a profitat de o abordare relativ ușoară pentru reglementarea tehnologiei de conducere automată în S.U.A.

Administrația Națională pentru Siguranța Traficului pe Autostrăzi a declarat, cu puțin timp înainte de primul accident mortal al Tesla, care a implicat Autopilot, în 2016, că legile existente în țară ridică puține bariere în calea sistemelor de asistență pentru șofer.

Când a fost întrebat în martie când europenii vor putea testa FSD, Musk le-a spus fanilor de la fabrica Tesla pe care o deschidea lângă Berlin că compania a ținut-o, deoarece autoritățile de reglementare din regiune erau mai puțin permisive.

„În SUA, lucrurile sunt legale în mod implicit”, a spus Musk. „În Europa, sunt ilegale implicit. Așa că trebuie să obținem aprobarea în prealabil, în timp ce în S.U.A., puteți să o faceți pe cont propriu, mai mult sau mai puțin.”

National Highway Transportation Safety Board, care nu are puterea de a obliga producătorii de automobile să urmeze recomandările sale, a criticat implementarea de către Tesla a Autopilot și FSD.

„În esență, avem Vestul Sălbatic pe drumurile noastre chiar acum”, a declarat președintele NTSB Jennifer Homendy pentru Bloomberg la începutul acestui an. „Este un dezastru care așteaptă să se întâmple.”